PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN
Pencapaian Piagam Pelanggan bagi tahun 2021
BIL. |
JANJI
| Menepati Tempoh Masa / Standard Piagam Pelanggan |
Tidak Menepati Tempoh Masa / Standard Piagam Pelanggan |
Jumlah Perkhidmatan |
Jumlah Menepati Standard |
% Menepati Standard |
Jumlah Tidak Menepati Standard |
% Tidak Menepati Standard |
BAHAGIAN FATWA & BUHUTH |
1. |
Pertanyaan bertulis yang diterima daripada pelanggan tentang sesuatu isu yang memerlukan pandangan hukum syara’/fatwa akan dijawab/diberi maklumbalas dalam tempoh 14 hari dari tarikh pertanyaan diterima. |
10 |
100 |
- |
- |
10 |
2. |
Permohonan bagi mendapatkan pandangan/ulasan Jawatankuasa Fatwa mengenai sesuatu isu akan dijawab/diberi maklumbalas dalam tempoh 14 hari selepas mesyuarat bersidang. |
- |
- |
- |
- |
- |
3. |
Sijil Tauliah Mengajar Agama/Al-Qur’an Negeri Melaka akan dikeluarkan kepada pemohon yang berjaya dalam tempoh 14 hari selepas sijil yang diterima oleh jabatan ditandatangani oleh Pengerusi Majlis. |
29 |
|
- |
- |
29 |
4. |
Permohonan Pelanjutan Tempoh/Pembaharuan Sijil Tauliah Mengajar Agama/Al-Qur’an Negeri Melaka akan diproses dan disampaikan kepada pemohon dalam tempoh 14 hari dari tarikh permohonan diterima. |
85 |
100 |
- |
- |
85 |
5. |
Temuduga bagi calon Pegawai Syarak Negeri Melaka akan dilaksanakan dalam tempoh 30 hari dari tarikh tamat kursus kepada calon. |
- |
- |
- |
- |
- |
BAHAGIAN FALAK SYARIE |
6. |
Surat jawapan kepada pelanggan mengenai permohonan lawatan rasmi ke Kompleks Falak Al-Khawarizmi akan disampaikan dalam tempoh 7 hari bekerja dari tarikh terima permohonan. |
12 |
100 |
- |
- |
12 |
7. |
Data-data hisab mengenai penetapan awal bulan-bulan Islam, Takwim dan Jadual Waktu Solat, Jadual Waktu Berbuka Puasa dan Imsak akan disahkan pada masa yang ditetapkan. |
3 |
100 |
- |
- |
3 |
8. |
Permohonan penentuan atau penyemakan arah kiblat akan dilaksanakan dalam tempoh 30 hari bekerja dari tarikh penerimaan permohonan. |
10 |
100 |
- |
- |
10 |
9. |
Tayangan planetarium akan ditayangkan tepat pada masanya seperti di dalam jadual tayangan yang telah disahkan. |
- |
- |
- |
- |
- |
10. |
Permohonan mendapatkan maklumat yang berkaitan dengan hal ehwal Jabatan dan Kompleks Falak Al-Khawarizmi akan diproses dalam tempoh 7 hari bekerja dari tarikh terima. |
12 |
100 |
- |
- |
12 |
BAHAGIAN PERKHIDMATAN TEKNOLOGI MAKLUMAT |
11. |
Aduan mengenai perkhidmatan ICT yang dikendalikan oleh pihak jabatan akan diambil tindakan dalam tempoh 7 hari bekerja dari tarikh penerimaan aduan. |
3 |
100 |
- |
- |
3 |
BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN |
12. |
Perkhidmatan pembaca doa bagi permohonan di Majlis-Majlis rasmi Jabatan Kerajaan, Badan Berkanun dan Swasta akan dijawab dalam tempoh 7 hari sebelum majlis diadakan. |
12 |
100 |
- |
- |
12 |